Vstupná hala ako verejný priestor: Takto architekti vyriešili vstup do novej budovy pri Dunaji

Trvácny dizajn, prírodné materiály, vôňa čerstvého pečiva a prepojenie interiéru s vonkajším priestorom. Spoluautor projektu Ján Ťupek a dizajn koordinátor Ján Blaho nám ukázali vstupnú lobby administratívnej budovy Panorama Business II, ktorú vyriešili ako priechodný verejný priestor.


Vstupná hala administratívnej budovy je väčšinou miestom dostupným len pre úzky okruh ľudí – pre zamestnancov pracujúcich v biznis centre alebo ich návštevy.

V prípade komplexu Panorama Business II. (nachádza sa kúsok od nákupného centra Eurovea, na rohu Čulenovej a Landererovej ulice) je to však inak. Lobby sídla spoločnosti Johnson Controls je priechodné aj pre obyvateľov okolitých rezidenčných budov a verejnosť, a prepája ulicu s vnútorným parkom a detským ihriskom za budovou.

Krátko pred dokončením sme priestor navštívili so spoluautorom lobby, architektom Jánom Ťupekom zo štúdia GFI, a dizajn koordinátorom JTRE Jánom Blahom.

 

1. Vstupná hala je súčasť verejného priestoru

„Prvotné architektonické skice riešili celý tento priestor ako exteriér. Nárožie malo byť riešené ako voľná ulica medzi dvoma budovami, ktorou by sa prechádzalo do parku. Toto riešenie sme ale museli zavrhnúť kvôli prievanu, ktorý by to vznikol,” vysvetľuje Ján Blaho, dizajn koordinátor JTRE.

Pôvodný návrh s dvomi lobby pre každú časť Panorama Business II. a priechodnou uličkou medzi nimi vystriedala jedna vstupná hala s presklenou stenou, ktorá má okoloidúcich ľudí pozývať do parku vo vnútrobloku.

Ideu transparentnosti nárožia budovy a voľnosti priechodu cez lobby podporila osem metrov vysoká presklená fasáda. „Chceli sme dosiahnuť otvorenosť vstupného nárožia objektu, aby sa ľudia nebáli prejsť cez lobby do parku vo vnútrobloku,“ vysvetlil Ján Blaho.

„Dúfame, že napriek tomu, že lobby nie je stopercentne otvorený priestor, naučia sa aj bežní ľudia chodiť cez lobby do priestoru parku,” dodáva architekt Ťupek.

 

2. Prírodné materiály a vôňa chleba

Ako vytvoriť lobby, ktorá je útulná, príjemná a zároveň reprezentatívna? Autori tvrdia, že správnou cestou je kombinácia prírodných materiálov (drevo, kameň a betón), ale svoje urobí aj umiestnenenie pekárne priamo do lobby – tá už čoskoro naplní vstupnú halu vôňou čerstvého pečiva.

„Celý vestibul je veľmi moderný a pritom materiálovo tradičný, čo zabezpečí jeho nadčasovosť a trvácnosť. Verím, že keď sem príde človek aj o desať rokov, bude priestor stále pekný,” objasnil zámer Blaho.

„V priestore sme chceli dosiahnuť nadčasovosť. Je to vidieť aj na použitých materiáloch. Zvolili sme prírodné materiály ako betón, prírodný kameň a drevo, ktoré majú evokovať otvorenosť, čitateľnosť a reprezentatívnosť,” dopĺňa Ťupek.

Sivé odtiene spoločne s bielou farbou na podhľade dopĺňajú drevené prvky, ktoré celý priestor lobby vizuálne zohrievajú.

„Premýšľali sme aj nad zelenými stenami, ale zdalo sa nám, že už by to bol jeden prvok navyše. Betón, kameň a drevo priestoru úplne stačia,” dodáva architekt.

Útulnosť chcú architekti docieliť aj pridaním ďalších prvkov: „K recepcii by sme chceli umiestniť lavičky a priestor ešte viac zútulniť. Po dokončení sem prídu ešte kvetináče so zeleňou,” uviedol Ťupek.

 

3. Hravé „kvetinové” podhľady

Prvkom, na ktorý je obzvlášť hrdý celý tím architektov, je riešenie podhľadov priestoru.

„Podhľad sa tvoril asi dva roky. Ide o jeden z najťažších výkresov v tomto projekte, pretože je tam veľa technológie,” povedal Ján Blaho z J&T REAL ESTATE.

Sadrokartónový podhľad vytvára vizuálny klam. Odsadením od stropu pôsobí biela farba lupeňov kvetov tmavšie. Lupene tak vynikajú a rozohrávajú v miestnosti „farebnú“ hru.

„Podhľad je prvok, ktorý si ľudia zapamätajú, je to hravé a milé. Oblé tvary pripominajúce lupene kvetov nám do šesťdesiatstupňového uhla presne pasovali. Strop je vo výške sedem a pol metra, svetlo treba dostať až na podlahu, preto sme osvetlenie v lupeňoch doplnili ďalším, ktoré dotvára z lupeňov kvet,” opísal Blaho.

Aby bola lobby dostatočne osvetlená aj z výšky 7,5 metra, okrem svetiel v lupeňoch použili architekti aj osvetlenie umiestnené v ich strede. Visiace lampy nad lunch zónou a recepciou majú vytvárať väčší pocit útulnosti.

Napriek tomu, že je použitá len biela farba osvetlenia, podhľad pomohol farebnosti priestoru. „Vo večerných hodinách, keď je celý priestor nasvietený, je to krásne. Cieľom projektu bolo, aby budova žiarila aj navonok,” doplnil Blaho. Okrem toho, navrhnuté podhľady pomáhajú aj príjemnej akustike priestoru.

 

4. Čistý priestor s moderným reliéfom

„Úlohou architekta je aj to, aby veci, ktoré nemajú byť viditeľné, naozaj viditeľné neboli, napríklad vzduchotechnické výustky alebo hydrant. Priestor by mal pôsobiť čisto,” objasnil architekt Ťupek.

V lobby Panorama Business II sa to očividne podarilo, keďže v ňom nenájdete žiadne rušivé elementy.

„Vymyslel sa jednoduchý systém obkladu za recepciou, čo sú MDF dosky natreté betónovou stierkou v rôznych odtieňoch. Sú uložené na stene v troch líniách, vznikol tak jednoduchý a moderný reliéf,” popísal Blaho.

Jednoduché riešenie na stene z MDF dosiek potiahnutých betónovou stierkou.

MDF dosky v rôznych sivých odtieňoch a v troch líniách tvoria zaujímavý reliéf.

Čistotu a jednoduchosť priestoru docielili aj jednoduchou veľkoformátovou podlahou.

 

5. Hra farieb a materiálov v dlhých chodbách

Vstupná lobby je spoločná pre dve samostatné budovy. Jedným z najväčších problémov, s ktorými sa tvorcovia projektu potýkali, boli chodby vedúce do dvoch jadier.

„Obe výťahové jadrá sú prepojené dlhšou chodbou, ktorej sme sa trochu obávali a premýšľali nad tým či nebude pre ľudí pôsobiť príliš dlhá. Nakoniec sa nám podarilo dosiahnuť gradáciu tohto priestoru proporciou, farebnou rôznorodosťou striedaním setov farieb, rôznou lesklosťou materiálov a budúcou zeleňou v kvetináčoch.” zhodnotil Ťupek.

Využitie svetelnej hry a rôznosti vo farbe a lesklosti materiálov na stenách opticky skrátilo dlhé chodby vedúce z lobby do jedného a druhého krídla dvoch budov.

Príjemnému dojmu chodieb pomohlo aj osvetlenie.

„Premýšľali sme nad rôznym osvetlením v dlhých chodbách, potom prišiel tím GFI s nápadom, vytvoriť svetlom segmenty, ktoré opticky skrátia chodby. Čiže svetlo, materiály a farebnosť celej chodbe výrazne prospeli a vznikol rytmus, ktorý chodbu opticky skrátil,” vysvetlil Ján Blaho.

 

6. Celková atmosféra a nadčasovosť

Architekti si uvedomujú, že v momente, keď sa človek ocitne v nejakom priestore, nerieši detaily, ale skôr celkovú atmosféru a pocit, ktorý mu priestor prinesie a nielen v čase, keď je budova nová. „Nadčasovosť a dlhotrvácnosť bola vždy naším cieľom. Chceli sme vytvoriť interiér, ktorý bude dlho aktuálny,” vysvetlil architekt Ján Ťupek.

Napriek veľkosti a minimalizmu v interiéri, priestor lobby nepôsobí chladne a neosobne. Po otvorení pekárne prepojenej s parkom sa navyše zaplní aj vôňou, ktorá z nej bude vanúť.

Cesta k tomu, aby projekt spĺňal zámer architekta, požiadavky investora aj potreby verejnosti nie je vždy ľahká. „Čím je prvotné zadanie komplikovanejšie, tým je práca zaujímavejšia.  Pre komplikované zadania sa snažíme nájsť čo najjednoduchšie riešenia,” myslí si Ťupek.

Ján Blaho na záver zdôrazňuje, že v konečnom dôsledku je vždy najdôležitejší pocit, aký človek zo stavby má: „Ľudia majú z priestoru nejaký pocit a ten pocit im zostane. Aj keď nevedia presne rozobrať či je to tento detail, alebo iný. Skrátka vnímajú priestor ako celok, akú má celkovú atmosféru.”

Obaja dúfajú, že ten pocit bude príjemný, a to nie iba pre zamestnancov kancelárskej budovy, ale aj okoloidúcich, ktorí si cez lobby skrátia cestu či prejdú do parku.

 

Na realizácii lobby spolupracoval tím architektonického štúdia GFI spolu s tímom developera JTRE.

Autormi projektu lobby Panorama Business II je tím architektov GFI, ktorý tvoria Radoslav Grecmal, Pavol Franko, Ján Ťupek, Tomáš Molnár, Juraj Talaš, Laco Bartko, Erik Kubala a Marián Sénáši. Na projekte spolupracovali s Lubošom Kaštanom, Dušanom Jancom, Jánom Blahom, Milom Ondruškom, Andrejom Piešom a Štefanom Bednarom z tímu J&T REAL ESTATE, zastupujúcom firmu Wendel.

 

Ján Blaho

Ján Blaho je architekt a dizajn koordinátor JTRE. Má skúsenosti s veľkými projektmi v Londýne, Moskve či Gruzínsku. Pracoval na projektoch viacerých kancelárskych budov, hotelov, ale aj rezidenčnej veže v Abu Dhabí, aquaparku v Tbilisi či boutique hotela na hrade z 13. storočia v Akchaltsikhe.

 

Ján Ťupek

Štúdio GFI, ktoré zastupoval Ján Ťupek, má zas za sebou viacero významných projektov, akým je napríklad rekonštrukcia a prístavba bývalého kúpeľného domu Hviezdoslav na Grand Hotel Kempinski na Štrbskom plese. Ťupek pracuje v GFI ako projekt architekt od roku 2009, podieľal sa na projektoch Panorama Business II a III, Klingerka, Skypark, River Park v Bratislave a tiež na projektoch Deira Residential and Bus Station v Dubaji či Titanic Signature Project v Belfaste.


O projekte Panorama Business II
Ide o modernú administratívnu budovu na rohu Landererovej a Čulenovej ulice v tesnej blízkosti nového SND a nákupnej galérie Eurovea. V budove sídli centrála Johnson Controls International. Má deväť nadzemných podlaží a spolu s budovami Panorama City a Tower 115 vytvára nádvorie s parkom a detským ihriskom. Lobby je súčasťou verejného priestoru a slúži ako priechod pre verejnosť.

Foto: ©Matej Hakár

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.