EUROVEA CITY a bulvár Pribinova prepoja historické centrum s modernou štvrťou, ktorá vzniká na nábreží Dunaja

Čas čítania: 4 minút

EUROVEA CITY ako súčasť vznikajúceho nového centra mesta predstavili novinárom a pozvaným hosťom zástupcovia developera JTRE, architekt Radoslav Grečmal z GFI a svoju víziu priblížila aj barcelonská architektka Beth Galí. Už druhé stretnutie s novinármi týkajúce sa tohto projektu sa konalo v industriálnej atmosfére ikonického priestoru Skladu č. 7.

Takto by mala vyzerať nová mestotvorná štvrť na brehu Dunaja – Eurovea City.

Predstavenie vízie doplnili chutné raňajky a hostia odchádzali s jedinečným darčekom – hologramom pripravovaného prvého slovenského mrakodrapu. Okrem toho si po skončení oficiálnej časti mohli hostia v predpremiére pozrieť predstavenie exkluzívne vytvorené pre novovznikajúcu štvrť EUROVEA CITY.

Celosvetovo uznávaný umelec a choreograf Willi Dorner priniesol na územie medzi Starým mostom a mostom Apollo streetový projekt, ktorý prepája živých performerov a architektúru. Pohybujúci sa sprievod lokálnych tanečníkov, akrobatov, breakdancerov či horolezcov, umožňuje divákom stať sa turistami vo vlastnom meste a objaviť novú štvrť.

Svetoznáma španielska architektka Beth Galí, ktorá dá novú tvár nábrežiu Dunaja v štvrti Eurovea City.

Mestá rastú a vznikajú v nich nové centrá. A to je aj prípad Bratislavy, tvrdí barcelonská architektka. Centrá historické a moderné. Každé má svoju povahu a identitu. „Pre nás je to najväčšia výzva – prepojiť historické s moderným,“ priznala uznávaná španielska architektka, ktorá sa podieľala na súčasnej podobe Barcelony.

Hlavné prepojenie bude podľa nej predstavovať bulvár Pribinova. „Bude to centrálna os, ktorá spojí dve hlavné oblasti – severnú a južnú. Bulvár musí byť priateľský k chodcom, musí tu byť veľa zelene, a pretože ulica nie je cesta ani diaľnica, doprava bude orientovaná v strede a bočné časti budú voľné pre chodcov a ostatné aktivity, ktoré nesúvisia s dopravou. Dva pruhy budú pre automobily a medzi nimi bude cesta pre bicykle, kolobežky, segwaye a ostatné alternatívne formy dopravy,“ podrobne popísala konkrétne ciele a zámery vízie vznikajúceho projektu Beth Galí.

Podľa architekta Radoslava Grečmala je dôležité povedať, že v súčasnosti sa rozvíja stratégia rozvoja tohto miesta, ktorá je pripravená od roku 1988. Pokračuje sa zásadách, ktoré boli stanovené a developer ich rešpektuje. Jedným z pravidiel stanovených v tejto stratégii – ktoré aj bude dodržané – je, že budovami nebude narušený pohľad na dominantu mesta Bratislavský hrad.

Radoslav Grečmal z ateliéru GFI.

„Určite bude každý so mnou súhlasiť, že najatraktívnejšími miestami medzi Starým mostom a mostom Apollo sú v súčasnosti nábrežná promenáda a nábrežie M. R. Štefánika, ktoré je zároveň hlavným námestím celej zóny. Základnou osou rozvoja je ale zóna Pribinova. Bude to významný mestský bulvár, ktorý prepojí historickú štruktúru s novovznikajúcou,“ potvrdil slová Beth Galí aj architekt Radoslav Grečmal.

Oblasť v okolí Eurovea nemá byť podľa neho slepá ulica, ale má spojiť existujúce mestské štvrte. „Naším záujmom je minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať priestor pre peších a cyklodopravu a vytvoriť tu priestor pre električku. Parkovanie chceme sústrediť, čo najviac pod zemou,“ vysvetlil. „Držím nám palce, aby sa táto vízia podarila, pretože bude na prospech všetkých Bratislavčanov,“ uzavrel predstavenie vízie architekt.

Prezentácia sa uskutočnila v industriálnom priestore Skladu č. 7 v zóne Eurovea City.

Beth Galí tvrdí, že všetko treba naplánovať tak, aby sem ľudia chodili a mali tu prečo tráviť svoj čas – aby tu bola správna skladba obchodov a reštaurácií a bola nakombinovaná tak, aby tu život neskončil o určitej hodine. Súhlasí s ňou aj Peter Korbačka z JTRE, ktorý stojí za myšlienkou vzniku EUROVEA CITY. „Budujeme novú štvrť, ktorá musí reagovať na potreby mesta, ale je to verejný priestor, preto musí spĺňať funkcie a poskytovať vyžitie pre tých, ktorí tu žijú a pracujú,“ povedal na stretnutí s novinármi.

„Budujeme novú štvrť, ktorá musí reagovať na potreby mesta“, vraví o vízii Eurovea City od JTRE Peter Korbačka.

JTRE spolu s EUROVEA CITY boli aj tento rok hlavným partnerom festivalu Biela noc. Návštevníci festivalu opäť videli a zažili netradičnú prechádzku súčasným umením. „Svetoznámy performer Willi Dorner si špeciálne pre štvrť EUROVEA CITY pripravil unikátnu zážitkovú pohybovú prechádzku vďaka, ktorej diváci môžu vnímať verejné priestory pri Dunaji z inej perspektívy,“ povedala riaditeľka festivalu Zuzana Pacáková.

Zuzka Pacáková, riaditeľka festivalu Biela noc, ktorého hlavným partnerom bolo tento rok JTRE.

Novinári a hostia pozvaní na tlačovú konferenciu si mohli v predpremiére pozrieť skrátenú verziu vystúpenia projektu Williho Dornera Bodies in urban spaces a nechali sa netradičnými performermi previesť z nábrežia M.R. Štefánika až do Panorama Parku.

Skupina lokálnych umelcov, ktorí predviedli zaujímavé choreografie Williho Dornera navrhnuté špeciálne pre architektúru v zóne.

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.