Ak si chcú firmy udržať talenty, musia myslieť na zdravé kancelárie

Čas čítania: 7 minút

Investícia do zdravého a kvalitného pracovného prostredia sa firmám oplatí – najšikovnejší zamestnanci si prácu vyberajú aj podľa toho, ako sa v nej cítia. O súťaži Office roka, ktorá otvára verejnú debatu o najlepších kancelárskych priestoroch na Slovensku, sme sa porozprávali s jej organizátorom, Tomášom Hegedűšom.

Dobré priestory myslia aj na zdravie zamestnancov.

Súťaž Office roka už niekoľko rokov prezentuje dobré kancelárske priestory v slovenských firmách a upozorňuje na to, že väčšina ľudí u nás ešte stále pracuje v nezdravom prostredí. Firmy často zabúdajú, že efektivita práce a spokojnosť zamestnancov veľmi závisí od kvality priestorov. Ako zlepšiť imidž, podporiť spoluprácu a mať šťastnejších zamestnancov? Majte cool kancelárie, hovorí Tomáš Hegedűš.

Prečo ste sa rozhodli oceňovať najlepšie kancelárie?

Súťaž Office roka organizujeme preto, aby sme spopularizovali tvorbu zdravého, efektívneho a moderného pracovného prostredia. Málo si to uvedomujeme, ale v práci trávime oveľa viac času ako doma. Zároveň máme čoraz viac takzvaných knowledge workers, čiže ľudí, ktorí pracujú hlavou. Prostredie kancelárií, kde sa zdržiavajú, by malo byť nevyhnutne čo najzdravšie. Je preto skvelé, že trend zlepšovania pracovného prostredia nastal aj v kancelárskych priestoroch, dlhodobo sa tomu nikto nevenoval.

Máte na mysli konkrétne Slovensko?

Áno, v slovenskom kontexte sa dá povedať, že väčšina ľudí na Slovensku nepracuje vo vhodných podmienkach. Mnohé kancelárske priestory nemajú ani len klimatizáciu. Ide predovšetkým o pracovné prostredie verejnej správy. V okresných či krajských mestách sú kancelárie často v historických budovách alebo v budovách zo šesťdesiatych, sedemdesiatych rokov. Mnohé sú zdraviu vyslovene škodlivé. Pracovať v prostredí, kde je v lete 33 stupňov? To nespĺňa žiadne normy. V súťaži Office roka na to poukazujeme a popularizujeme pozitívne príklady.

Ako sa kancelársky priestor môže dostať do súťaže Office roka?  

Do súťaže sa môže prihlásiť prakticky hocikto, kto má kanceláriu. Je jedno, či má päť, paťsto alebo päťtisíc metrov štvorcových. Na webovej stránke sa dá prihlásiť jednoducho cez formulár.

Čo v súťaži hodnotíte?

Zaoberáme sa celým spektrom vecí. Máme odbornú porotu zloženú z architektov, workplace konzultantov či firiem, ktoré sa venujú IT a hodnotíme viacero faktorov. Je pre nás dôležitý architektonický dojem z priestoru, zdravotné aspekty alebo to, či prostredie, kde ľudia pracujú, podporuje tímovú spoluprácu. Pozeráme sa aj na atraktivitu, prvky IT, ktoré pomáhajú pri kolaborácii. Mám na mysli napríklad interaktívne tabule či priestory pre videokonferencie.

Priestory firmy Baumit v Zuckermandli prihlásené do súťaže Office roka 2017.

Ako podľa vás vyzerá moderný kancelársky priestor?

Každá firma je iná, venuje sa niečomu inému, má iný typ klientov. Niekto predáva produkt, niekto službu. Neexistuje preto jeden meter na všetkých. Kancelária pre účtovníkov bude vyzerať inak ako pre právnikov, obchodníkov alebo softvérových inžinierov. Priestory treba navrhnúť tak, aby podporovali každého zamestnanca v jeho práci. Moderná kancelária by mala byť predovšetkým čo najmenej zdraviu škodlivá. Napríklad sedenie je dnes obrovský problém, väčšina ľudí má problém s chrbticou. Vraví sa, že sedenie je nové fajčenie. Problémy so zrakom, alergie a iné choroby môžu tiež vzniknúť aj kvôli tomu, že pracujeme v nezdravom priestore.

Je pre firmy prestíž mať kvalitné a zdravé kancelárie?

Možno ani nie tak prestíž, ako dobrá investícia do budúcnosti. Do zdravia a kvality, a to sa niekoľkonásobne vráti. Môžete kúpiť zamestnancom tie najlacnejšie stoličky, ale keď po dvoch rokoch majú bolesti chrbta, musia užívať lieky proti bolesti, musia chodiť na rehabilitácie, tak sa to môže zamestnávateľovi nepríjemne vrátiť. Samozrejme, nie každá firma má peniaze na to, aby zabezpečila najlepšie vybavenie. Kvalita ale nie je len o peniazoch. Aj s malým rozpočtom sa dá spraviť kancelária, ktorá eliminuje zdravotné riziká. Napríklad, ak by som si mal vybrať, ušetrím na stole, ale nie na stoličke. Nesmierne dôležitý je monitor, klávesnica, správna ergonomická myš, možnosť otvárať okná. Alebo si jednoducho vybrať pracovné priestory s dostatkom svetla.

Môžu priestorové zmeny okrem zdravia zlepšiť aj efektivitu práce? 

Efektivita práce je vo veľkej miere o komunikácii, neformálnosti a práci v tíme. Navrhnite kolaboračné priestory, miestnosti na efektívne workshopy alebo brainstroming. Hovorí sa, že najviac sa toho vyrieši vo firemnej kuchynke. Je to preto, že tam chodí veľa ľudí z rôznych tímov a majú možnosť neformálne komunikovať. Odporúčam mať čo najviac miest, kde sa ľudia stretávajú a kde môžu spolupracovať. Keď kancelárie dizajnujeme my, snažíme sa pre každú firmu “ušiť” priestory na ich spôsob práce. Vytvárame office for a day, veľa rôznych priestorov, malých mítingoviek či zasadačiek.

Čo je office for a day?

Ide v podstate o kancelársky priestor, ktorý si človek môže zarezervovať na jeden deň. Menší uzavretý priestor, kde môže zamestnanec či dvaja ľudia nerušene pracovať, mať akoby svoju kanceláriu na krátky čas.

Takže ráno si zamestnanec vyberie pracovné miesto podľa toho, akú prácu ide robiť, na čom ide pracovať?

Presne tak. Napríklad na našom pracovisku nemá nikto stabilné pracovné miesto, ani ja ako riaditeľ. Nemá svoj šuplík, police, len skrinku na osobné veci. Keď chcem byť s kolegami, sedím v hlučnejšom open space, keď chcem byť v tichu, sedím v jungle – čo je upokojujúci priestor, kde je zakázané hovoriť. Púšťame tu zvuky prírody ako v džungli. Máme open space, ale aj viacero uzavretých zón, sklených kociek, kde sa dá robiť na projektoch, miestnosti s interaktívnou technikou, popisovateľnými stenami, miestnosť, kde sa dá pracovať postojačky. Nájdete u nás aj priestory na natiahnutie sa, zo stropu napríklad visia cvičebné kruhy. Každý sa so svojím laptopom môže napojiť na ktorýkoľvek stôl, môže pracovať z kaviarne, kuchynky alebo aj z domu.

Príjemné pracovné prostredie zohľadňuje široké spektrum činností.

Nahradí raz práca z domu či z postele kancelárske priestory? 

Tento trend sa bude zosilňovať. Zamestnanci budú pracovať aj pre viacero firiem naraz na rôznych projektoch. Práca je viac a viac virtuálna, je bežné spolupracovať s ľuďmi roztrúsenými po celom svete. Ale kancelárie nikdy nezaniknú, lebo človek je sociálny tvor, potrebuje komunikovať a byť s inými ľuďmi. Osobná interakcia sa nedá vynechať, je dôležité, aby sa tímy stretávali. Na stretnutiach sa dajú problémy vyriešiť oveľa efektívnejšie ako hrať pingpong cez maily a Skype. Smerujeme ku kanceláriám, kde človek rád chodí, lebo je to cool miesto, kde stretáva priateľov a kde sa cíti dobre.

Zdá sa mi, že sa tým akosi stiera hierarchia. 

To je aj princípom. Neformálnejší priestor vedie k tomu, že sa v ňom človek lepšie cíti.

Sú takéto kvalitné priestory lákadlom pre budúcich zamestnancov?

Absolútne. Je to veľký trend. Ak chcú spoločnosti prilákať a udržať si talentovaných ľudí, musia myslieť na to, že dnes majú šikovní jedinci na výber veľa možností a rozhodujú sa aj podľa benefitov. Veľmi dôležité je zanechať dobrý prvý dojem. Už pri vstupe do kancelárie na pohovor človek dostáva informáciu o kultúre a prostredí firmy. Firmy na svoje priestory lákajú aj potenciálnych uchádzačov o prácu, majú 360-stupňové prehliadky svojich priestorov, robia promo videá, už v inzerátoch upozorňujú na priestory či iné zamestnanecké benefity. Mnoho firiem má dnes škôlky, vlastné kantíny. To je obrovská pridaná hodnota, ktorá presviedča.

Moderné kancelárie stavajú do popredia priestory podporujúce spoluprácu.

Zúčastňujú sa zamestnanci na plánování svojich pracovných priestorov?

To je otázka prístupu každej spoločnosti. Komunikácia so zamestnancami je však určite veľké plus. Veď ten priestor je napokon pripravovaný pre nich. Je dôležité pred aj po zmene priestorov robiť tzv. change management, zhodnotenie stavu a prípadné zmeny. Sú firmy, ktoré vytvárajú showroomy, kde si zamestnanci pred sťahovaním odskúšajú rôzne typy zariadenia. Môžu napríklad hlasovať za stoličku, na ktorej sa im sedí najlepšie alebo za priestorové rozvrhnutie.

Predstavme víťaza minulého ročníka ceny Office roka, priestory IBM. Prečo dostali ocenenie najlepšej kancelárie roka 2017 práve oni?

Bol som iba jedným z členov poroty a hlasovanie bolo tajné. Prečo vyhrali priestory IBM? To je otázka na všetkých porotcov. Celkovo však bolo prihlásených vyše 60 kancelárií a prvá desiatka bola veľmi silná. Boli tam skutočne zaujímavé a kreatívne riešenia kancelárií. Na priestoroch IBM by som vyzdvihol to, že je to realizácia na obrovskej výmere, pracuje tam množstvo ľudí. Priestory sú moderné, zdravé, atraktívne, podporujú spoluprácu. Navyše sa nachádzajú v novej budove Westend Gate s vysokým ekologickým hodnotením, ktorá je z veľkej časti obklopená zeleňou.

S týmito priestormi vyhralo IBM minulý ročník súťaže Office roka.

Čo konkrétne ste ocenili na pracovných priestoroch firmy IBM?

Napríklad polohovateľné monitory na ramene. Ľudia s rôznou výškou si môžu ergonomicky nastaviť monitory – dať ich vyššie, bližšie, nižšie. Zároveň to umožňuje používať dve obrazovky naraz. To je pre zväčša digitálnu prácu, ktorá sa tu vykonáva, kľúčové. Všetky priestory sú farebne zladené vo farbách firmy. Pamätám si tiež veľmi peknú kuchynku s vysokým aj nízkym sedením. Človek môže pri stolíku stáť a pracovať, a zároveň piť kávu. Majú rôzne zóny, kde sa dá pracovať v uvoľnenej atmosfére, ale aj uzavreté miesta na koncentrovanú prácu, kde sa viete zatvoriť na telefonát alebo konferenčný hovor. Zaujali nás tiež interaktívne monitory, na ktoré sa dá písať.

Je dobrá kancelária len o interiéri?

Kancelárie sa dajú vytvoriť v hocakej budove, v historickej, v bývalej fabrike, hale. Vždy však majú technické obmedzenia, napríklad svetlú výšku. Je otázka, ako si architekti dokážu poradiť s danosťami konkrétneho priestoru a požiadavkami firmy. Ak sa dnes firma presťahuje do modernej, ekologickej budovy, tak sú jej priestory oproti starším budovám o generáciu vpred. Konkrétne vo Westend biznis zóne, kde sídli IBM, je budova vybavená výborne. Lokalita je zaujímavá kvôli zeleni, Želenej studienke, pre blízkosť centra. Je to dopravný uzol a obľúbené miesto aj pre iné spoločnosti.

Aké sú budúcoročné nomiácie v súťaži Office roka?

Nominovaných postupne predstavujeme na sociálnych sieťach Facebook a LinkedIn. Počet prihlásených kancelárií je 36 a vyzerá to na ďalší silný ročník. Zatiaľ môžem povedať napríklad o krásnych priestoroch spoločností Swiss Re, Johnson Controls, Metro či Sygic. Prihlásila sa aj spoločnosť Baumit, ktorá má zaujímavé priestory v Zuckermandli, kde sídli aj ďalší súťažiaci, 5 Star Offices. S novým priestorom sa prihlásil aj minuloročný víťaz IBM. Kvalitných kancelárií je prihlásených mnoho, uvidíme, čím prekvapia odbornú porotu.

Viete z hľadiska vašej súťaže povedať, či sa kvalita v slovenských kancelárskych priestoroch zlepšuje?

Jednoznačne. Naším cieľom je popularizovať moderné, zdravé, dizajnovo prepracované priestory, ktoré podporujú ľudí a motivujú ich k práci. Myslím, že sa nám podarilo rozprúdiť diskusiu o tom, ako má vyzerať dobré pracovné prostredie.


Autor: Lívia Gažová
Foto: ©Matej Hakár, archív firiem IBM, BauMit

Sledujte náš blog, sociálne siete a newsletter pre viac noviniek.